انجمن ایمنی زیستی ایران- اخبار پایگاه
بیانیه مرجع ملی ایمنی زیستی در مورد تبلیغات روغن نباتی در صدا و سیما

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1399/1/20 | 

از ابتدای سال ۱۳۹۹ و در حالی که کشور با بحران بیماری همه گیر کووید ۱۹ (کرونا) درگیر بوده است، شاهد تبلیغات گسترده روغن نباتی “طبیعت” قبل و در میان برنامه های پرطرفدار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت پخش تیزر و زیرنویس هستیم. در این تبلیغات به مضر بودن محصولات تراریخته به ویژه برای سلامت کودکان تاکید می شود. این در حالیست که سازمان بهداشت جهانی محصولات تراریخته موجود در بازار را برای سلامت انسان مورد تایید قرار داده است. علاوه بر این وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان نیز کلیه محصولات تراریخته وارداتی به کشور را مورد بررسی های دقیق قرار داده و سپس مجوز مصرف صادر می کند. کلیه محصولات دارای مجوز مصرف در جمهوری اسلامی ایران دارای تاییدیه از اتحادیه اروپایی و سابقه مصرف در این اتحادیه و بسیاری از کشورهای دیگر هستند. با توجه به اینکه در حال حاضر تقریبا صد در صد روغن های حاصل از ذرت، کلزا و سویا در بازار جهانی تراریخته هستند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق بخشنامه شماره ۵۴۷۸۹/۶۷۵ مورخ ۱۳۹۷/۶/۱۷ کلیه تولید کنندگان را مکلف کرده است در صورت استفاده از این محصولات یا فرآورده های آن ها به استناد تبصره بند چ ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه الزاما مردم را از محصولات تراریخته مصرفی آگاه کنند.

مسئولیت تشخیص سلامت یا ضرر یک محصول و حتی تراریختگی یا عدم تراریختگی آن و همچنین اعلام این موارد، با شرکت ها و تبلیغات پرهزینه تجاری نیست بلکه بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است. این وزارت نیز طی نامه شماره ۴۰۷/۶۷۵ مورخ ۱۳۹۹/۱/۶ مراتب اعتراض خود را از این رویکرد شرکت طبیعت گستر میهن اعلام کرده و آن را مصداق تشویش اذهان معرفی کرده است.

بر اساس مصوبه شورای ملی ایمنی زیستی و ابلاغ معاون اول محترم رئیس جمهور، تولید کنندگان ملزم به درج تراریختگی محصول در بخش ترکیبات آن هستند و درج هر گونه عبارت و علامت دیگر از جمله درج لوگوی “غیرتراریخته” مستلزم کسب مجوز از شورای ملی ایمنی زیستی است. تا کنون این شورا مجوزی جهت درج هیچگونه علامت یا لوگویی مبنی بر تراریختگی یا عدم تراریختگی محصولات را صادر نکرده است.

شرکت طبیعت گستر میهن درحالی به مضر بودن محصولات و روغن های تراریخته تاکید دارد که برخی از روغن های تولیدی این شرکت که در زمان انجام تبلیغات یاد شده در بازار وجود داشته اند، در بخش ترکیبات خود به تراریخته بودن آن اذعان شده است. ضمن تاکید بر تراریخته بودن بسیاری از محصولات شرکت طبیعت و همه شرکت هایی که تولیداتشان از روغن های ذرت، کلزا، پنبه دانه و سویا استفاده می کنند، تبلیغات یاد شده غیرمسئولانه و مصداق تجارت غیرمنصفانه و تشویش اذهان عمومی ارزیابی می شود.

ضمن تقدیر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کادر شریف پرستاری که در اوج فداکاری در جهاد با بیماری کرونا، رسیدگی به این موضوع مهم را نیز بر عهده تعویق نینداخته و پیگیر موضوع بوده است، از ریاست محترم قوه قضائیه درخواست رسیدگی به موضوع را داریم.

در خاتمه به استحضار مردم شریف ایران می رساند که فارغ از تبلیغات تشویش آفرین “طبیعت”، کلیه روغن های غذایی و مواد خوراکی و آشامیدنی اعم از تراریخته و غیرتراریخته که دارای علامت استاندارد و نشان سازمان غذا و دارو هستند سالم بوده و مردم می توانند با آسودگی خاطر از همه آن ها استفاده کنند و مراقب باشند که تبلیغات با هدف سودجویی بیشتر برخی شرکت ها در آن ها تاثیر نگذاشته و اطمینان خاطر خود در مورد سلامت محصولات غذایی موجود در بازار مصرف به شرح یاد شده را از دست ندهند. والسلام.

مرجع ملی ایمنی زیستی کشور

۱۶/۱/۱۳۹۹

نشانی مطلب در وبگاه انجمن ایمنی زیستی ایران:
http://biosafetysociety.ir/find-1.104.705.fa.html
برگشت به اصل مطلب