[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره ما::
عضویت ::
انتشارات::
مراکز مرتبط::
تماس با ما::
اخبار پایگاه::
شاخه دانشجویی انجمن ::
::
عضویت در انجمن

فرم عضویت حقیقی
فرم عضویت حقوقی

..
خبرنامه انگلیسی

عضویت رایگان در خبرنامه هفتگی

بیوتکنولوژی کشاورزی

و

مهندسی ژنتیک

Crop Biotech Update

AWT IMAGE

..
خبرنامه انجمن ایمنی‌ زیستی
مهر و آبان ۱۳۹۰
فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۱
مرداد و شهریور ۱۳۹۱
مهر و آبان ۱۳۹۱
دی و اسفند ۱۳۹۱
فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۲
خرداد و تیر ۱۳۹۲
مرداد و شهریور ۱۳۹۲
آبان و دی ۱۳۹۲
بهمن و اسفند ۱۳۹۲

اردیبهشت و تیر ۱۳۹۳
شهریور و آبان ۱۳۹۳
آذر و دی ۱۳۹۳

..
خبرنامه تراریخته
خبرنامه ویژه چهارمین همایش ملی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی و هشتمین همایش بیوتکنولوژی کشور 
AWT IMAGE
پیش‌شماره 
روز اول 
روز دوم 
روز سوم
..
پایگاه‌های مرتبط
..
انجمن‌های علمی
..
گزارش فعالیت‌ها
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نماد اعتماد الکترونیک
..
:: همصدایی جامعه علمی کشور در مخالفت با «تبصره ضد پژوهش» لایحه بودجه ::
 | تاریخ ارسال: 1397/10/16 | 

همصدایی جامعه علمی کشور در مخالفت با «تبصره ضد پژوهش» لایحه بودجه/ تیشه ای بر میراث صد ساله پژوهش کشور با یک تبصره!

تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ که دولت را مکلف کرده مراکز پژوهشی دستگاه های اجرایی را به یک واحد پژوهشی کاهش دهد، نگرانی و انتقاد گسترده جامعه علمی و تحقیقاتی کشور را در پی داشته. فعالان جامعه علمی معتقدند این تصمیم غیرکارشناسی می تواند موسسات پژوهشی و زیرساخت های تحقیقاتی کشور را، که ثمره ده ها سال تلاش و برنامه ریزی چند نسل از محققان و دلسوزان کشور است، به نحو جبران ناپذیری تخریب کند.
 


 

به گزارش  خبرنگار دیده بان علم ایران در یکی از نخستین موضعگیری های جمعی علیه این تبصره، پیش از ظهر امروز روسا و نمایندگان انجمن های علمی و موسسات تحقیقاتی بخش کشاورزی به دعوت اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی گرد هم آمدند و با بررسی ابعاد مختلف این تبصره و تبعات جبران ناپذیر آن در خصوص نحوه رفع این مشکل چاره اندیشی کردند.

در بند ج تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ آمده است: «به منظور افزایش اثر بخشی اعتبارات پژوهشی و کارایی واحدهای پژوهشی و تحقیقاتی و همچنین صرفه جویی در هزینه های عمومی(بند (۱۶) سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی) دولت مکلف است به گونه ای برنامه ریزی نماید که تعداد مراکز پژوهشی دستگاه های اجرایی (اصلی و وابسته) در سال ۱۳۹۸ به شکل واگذاری آنها به بخش غیر دولتی، انحلال و یا ادغام به یک واحد پژوهشی و تحقیقاتی تقلیل یابند.»

دکتر بهزاد قره یاضی، رییس اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی طی سخنانی در این نشست با اشاره به این که مفهوم این تبصره در سطح وزارت جهاد کشاورزی، انحلال یا خصوصی سازی موسسات تحقیقاتی از قبیل موسسه واکسن و سرم سازی رازی، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی، موسسه تحقیقات برنج کشور، موسسه تحقیقات پنبه، موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، موسسه تحقیقات خاک و آب، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و بسیاری دیگر از موسسات و مراکز تحقیقاتی تابعه این وزارتخانه یا ادغام تمام این موسسات در یکدیگر در قالب یک پژوهشگاه است اظهار داشت: موسسات تحقیقاتی ای مثل موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و موسسه واکسن و سرم سازی رازی حدود ۱۰۰ سال قدمت دارند و حتی قبل از دانشگاه تهران راه اندازی شده اند و چه طور می توان قبول کرد که ثمره ۱۰۰ سال تلاش و تدبیر برجسته ترین عقلا و دانشمندان کشور با یک تبصره به باد رود؟

وی با ابراز تاسف از این که به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری و برنامه ریزی خود دولت مبنی بر رساندن سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی به حداقل سه درصد با گذشت سه برنامه پنج ساله همچنان سهم تحقیقات زیر نیم درصد است، اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه در تبصره ۲۱ خواستار ادغام، انحلال یا خصوصی سازی این موسسات برای صرفه جویی در هزینه ها و افزایش کارایی موسسات تحقیقاتی شده است. در حالی که بودجه تخصیصی به پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور به حدی اندک است که نهایتا جوابگوی پرداخت حقوق پژوهشگران و کارکنان آنهاست دیگر انتظار چه صرفه جویی ای وجود دارد؟ آن هم با وجود پژوهشگران و محققان متعددی که با همین حداقل امکانات و بودجه دستاوردهای بزرگی در زمینه خودکفایی کشور و رفع مشکلات داشته اند. واقعا ادغام موسسه ای مثل واکسن سازی رازی، موسسه تحقیقات شیلات، موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال که هر کدام ماموریت کاملا متفاوتی دارند چگونه به افزایش کارایی آنها کمک می کند؟

دکتر جلیلی، رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور هم با بیان این که چنین تصمیماتی از سوی سازمان برنامه و بودجه یک شبه گرفته نشده بلکه ماحصل فرایند فکری است که طی چند دهه اخیر در نظام برنامه ریزی و بودجه ای کشور حاکم بوده و نتایج نامطلوبی در بخش های مختلف اقتصادی در پی داشته اظهار داشت: ترامپ و هم‎پیمانش آرزو داشتند با تحمیل تحریم ها به جای بخش خودرو در بخش هایی مثل تامین گندم یا واکسن به مشکل بر می خوردیم تا در همان روز اول تحریم دچار بحران جدی شویم اما بخش کشاورزی و بخش تحقیقات ما که کمترین تاثیر را از تحریم ها گرفت، آرزوی آنها را به باد داد. در چنین شرایطی، بی تدبیری هایی مثل تبصره ۲۱ که نتیجه ای جز تعطیلی موسسات تحقیقات بخش کشاورزی مثل موسسه رازی و وابستگی کشور به خارج ندارد بدون هرگونه زحمتی، آرزوی دشمنان ما را محقق می کند.

دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی هم در سخنانی از این تبصره به عنوان توهینی بزرگ به بخش پژوهش کشور یاد کرد که نشان دهنده عمق توسعه نیافتگی و بی اعتقادی برخی برنامه ریزان به پژوهش است.

وی با اشاره به تبعات سنگین تبصره ۲۱ در بخش های مختلف پژوهشی دامن زدن به چنین تغییرات وسیعی که نیازمند کارهای کارشناسی بزرگ است در قالب یک تبصره بودجه ای را حاکی از بی تدبیری و عدم آشنایی با قواعد برنامه ریزی و تصمیم سازی عنوان و تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس باید از ناموس کشاورزی کشور دفاع کند و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز باید از تصویب این تبصره که پژوهش کشور را نشانه رفته جلوگیری کند.

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: پژوهش | تبصره 21 لایحه بودجه | دکتر عادل جلیلی | دکتر نیراعظم خوش خلق سیما | سازمان برنامه و بودجه | لایحه بودجه | لایحه بودجه 1398 |
دفعات مشاهده: 1377 بار   |   دفعات چاپ: 368 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن ایمنی زیستی ایران Biosafety Society of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 59 queries by YEKTAWEB 4645